![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEglDIaLNvw3AdVujzpncAdRI97XCk4pMVUDbfCNBuhSG7FqIOpQ82s0orJGhC7ef0Ob3viJ9zH9743Nal6PfjtY3ctJOADfFvPyG5E6tSUU2HtON2KxENIBkiLtW_TQ-U_kKnH0-QaP9Bkz/s320/morhabshi.jpg)
"Stop, stop, stop..." Che Mat Dresar mengarahkan.
Pak Cha gesa-gesa memperlahankan Datsun 120Ynya dan berhenti di tepi jalan. "Nak buat apa, Che Mat?" tanyanya. Gusar juga memberhentikan kenderaan di jalan lengang itu walaupun jam baru menunjukkan pukul 8 malam.
Dia sedar, jalanraya bertanah merah yang merentasi hutan Jengka itu sesekali dikongsi juga tok gajah dan pak belang.
Hanya sesekali kenderaan melalui jalan itu terutama waktu malam.
"Tadi awak kata kita terlanggar kambing gurun. Saya nak tengok kambing tu." ujar HA klinik itu.
"Tak payah la Che Mat. Takkan ada lagi di situ. Kita langgar sikit je. Dia dah lari masuk hutan." jawab encik Mat Isa yang saya panggil Pak Cha itu.
"Sikit apanya..? Bergegar kereta kita walaupun kena bahagian tepi." balas HA itu tidak puas hati.
"Ya. Tapi setakat luka atau patah, dijilatnya sendiri, dah boleh lari semula. Lidah kambing gurun tu kalau kita dapat, buat duit la kita. Ha ha ha." jawab Pak Cha, ketawa.
Kisah di atas berlaku sekitar 1970an di Jengka Pahang. Ketika itu saya masih di sekolah rendah.
Ketika bersekolah di Temerloh, hampir setiap pagi Ahad saya ke pekan sehari di tebing muara Semantan. Saya suka melihat orang menjual ubat. Ketika itu saya tidak peduli sangat ubat yang dijual. Yang penting, pertunjukan silap mata si tukang ubat!
Salah satu ubat tradisional yang pasti ada setiap minggu ialah minyak kambing gurun.
Menariknya, penjual ubat akan mempamerkan kepala kambing gurun bagi membuktikan minyak tersebut adalah tulin. Jika mahu membelinya, boleh diceduk terus dari dulang yang menampung kepala kambing gurun malang itu.
Sekarang, saya tidak fikir ada penjual ubat yang berani berbuat begitu lagi memandangkan kambing gurun adalah haiwan yang dipelihara sepenuhnya di bawah akta Perhilitan.
Zaman itu, hampir setiap rumah orang Melayu menyimpan sekurang-kurangnya sebotol kecil minyak kambing gurun untuk digunakan di waktu kecemasan.
Khasiat kambing gurun memang banyak. Namun sebagaimana yang saya nyatakan tadi haiwan tersebut sudah hampir pupus dan menjadi kesalahan jika menyimpannya samada ia hidup atau mati.
Sekitar 1980an, minyak gamat pula menjadi popular. Minyak yang bersumberkan sejenis haiwan laut itu mampu menggantikan kehebatan kambing gurun yang semakin sukar ditemui.
Seperkara yang menarik pada gamat ialah ia turut dikaji secara saintifik sesuai dengan perkembangan teknologi semasa. Hasilnya pelbagai bentuk produk tradisional mahupun inovatif dikeluarkan oleh pelbagai syarikat, termasuk jeli gamat.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiKWNXyaQyrHfLLLxtH_dZ-BFHOkMohwMQuCNg0wqQZrcrLRqKqldI1mFQF8eBGP2dYo836ckY5hIfTjBQmHcCb2UYVEovBJDeGbeorQGepPmNbDObasn66pRKNNnzNO73ueu1Y0yK0wyVE/s1600/gamat.jpg)
Antara gamat yang terkenal adalah yang dikeluarkan secara tradisional di Langkawi.
Saya rasa hampir setiap rumah orang Melayu menyimpan minyak gamat.
Apakah Minyak Morhabshi?
Saya percaya tidak ramai yang mengetahui tentang Morhabshi. Jika Kambing Gurun dan Gamat adalah sejenis haiwan, Morhabshi pula adalah getah (resin) daripada tumbuhan.
Sebenarnya penyelidikan terhadap morhabshi yang dipanggil myrrh sudah berjalan lama di seluruh dunia. (lihat Wikipedia). Penggunaannya sudah dikesan sejak zaman Mesir purba dan diamalkan raja-raja Mesir. Malah harganya dikatakan sama dengan emas yang sama timbangannya.
Arwah datuk kami mengeluarkan minyak morhabshi bukan sahaja sebagai alternatif pada ramuan bersumberkan haiwan bahkan kerana beberapa keistimewaan dan keunikannya yang tersendiri. Ia bukan sahaja untuk kegunaan fizikal malah dikatakan mempunyai aura mistik melangkaui alam ghaib (makhluk halus).
Selain resin myrrh atau morhabshi, Minyak Morhabshi juga diadun bersama lebih 30 campuran herba yang terdapat di kepulauan Melayu. Ia juga dibacakan ayat-ayat suci Al-Quran.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan