Isnin, 27 Ogos 2012

Khasiat safron aka zaafaron




Siri Ramuan Minyak Morhabshi
Khasiat Safron/zaafaran (saffron crocus)



keterangan foto:
Salah satu bahan yang digunakan bagi membuat minyak morhabshi ialah safron atau zaafaran. Oleh kerana kami mempunyai simpanan safron yang agak banyak maka jika ada yang berminat membeli, kami akan jual dalam bekas seperti di atas. Ia adalah safron gred A daripada Maghribi. Hubungi 0194401944.



BUNGA SERIBU KHASIAT

TENTANG SAFFRON

Saffron berasal dari perkataan Arab bermaksud kuning ( yellow ), sejenis tumbuhan herba daripada kumpulan eloridaccesi adalah antara khazanah alam termahal di dunia. herba yang digelar 'Emas Padang Pasir' ( Gold of the Desert ) juga dikenali sebagai 'Spice King', 'Spice Queen', 'Vegatable Gold', dan 'Flower of Love'. Ianya memang terkenal dengan khasiat serta kuasa pengubatnya ( excellent stimulant ) sejak dari dulu lagi. Justeru itu disamping warnanya yang cukup menarik serta baunya yang harum maka ianya digunakan secara meluas dalam pemakanan, kecantikan dan perubatan.

Tumbuhan dengan nama saintifiknya 'Crocus Sativus Linneaus' telah dikenali ramai sejak ribuan tahun dahulu sebagai rempah ( spice ) yang paling benilai dan berharga. Ianya telah digunakan di seluruh dunia terutamanya di Timur Tengah, India dan negara-negara Eropah. Lebih dari 60 negara di dunia mengenali saffron dengan sebutannya yang berlainan seperti Parsi : 'Za'afaran', Jepun : 'Safuran', Hindi : 'Kesar', China : 'Fan Hong Hua', Tamil : 'Kungumappu' dan Bahasa Melayu 'Koma-Koma'.


Tiada tarikh yang tepat bilakah bermulanya penanaman saffron, tetapi ianya dipercayai telah mula ditanam sejak zaman pra-sejarah Greek ( Prehistoric Greek ). Kini saffron banyak ditanam di Barat Mediterranian ( Sepanyol ) sehingga ke Asia ( India dan China ). Ianya juga telah mulai ditanam di Australia, AS dan Amerika Selatan ( Mexico dan Argentina ). Hari ini negara pengeluar-pengeluar utama saffron adalah Iran, Greece, Sepanyol, India, Morocco, Turki dan Itali. Lebih dari 85 peratus ( kira-kira 400 tan metrik ) pengeluaran saffron dunia datangnya dari negara-negara tersebut. Manakala pengimport saffron terbesar dunia adalah negara Jerman, Itali, Amerika Syarikat, United Kingdom, Perancis, Jepun dan Korea Selatan.

Dianggarkan lebih dari 1400 spesis bunga saffron di seluruh dunia. India ( Jammu dan Kashmir ) adalah negara yang menghasilkan kualiti saffron terbaik di dunia ( sejarah menyatakan di wilayah ini bermulanya era penanaman saffron ). Sekuntum bunga saffron mengeluarkan 3 stigma berwarna merah dan dipetik pada musim luruh. Penuaian dilakukan sebelum terbitnya matahari bagi memastikan kesegarannya. Proses pengutipan, pengasingan, pengeringan, penyimpanan serta pembungkusan semuanya menggunakan tangan. Untuk mendapatkan sekilogram saffron kering lebih dari 150 ribu kuntum bunga diperlukan.

Sebagai tanaman terapi, saffron kaya dengan karbohidrat, minerals, mucilage serta vitamin B1 dan B2 ( riboflavin dan tiamin ), disamping banyak lagi bahan lain yang berkhasiat farmaseutikal yang cukup tinggi. Struktur asas saintifik saffron, crocin menghasilkan warna, picrocrocin menghasilkan citarasa dan safranal menghasilkan aroma.

Antara keistimewaannya, saffron boleh membantu proses penghadaman, menguatkan ingatan, agen anti barah, merawat amenia ( kekurangan zat besi ), mengawal tekanan darah dan kolesterol, mengurangkan risiko serangan penyakit jantung, melancarkan pengaliran darah (haid ), merawat penyakit saraf, keletihan, sembelit, bisa-bisa sendi, merawat penyakit saluran kencing ( renal colic ), kesuburan ( fertility ), menambah selera makan untuk kanak-kanak ( increase appetite ) dan ia turut digunakan sebagai perangsang tebaga batin dan penenang ( sedative ).

Saffron adalah antara rempah yang unik kerana citarasa, aroma dan kandungan warnanya boleh larut di dalam air. Selain digunakan di dalam perubatan Yunani dan Ayurveda di India untuk merawat pelbagai penyakit seperti arthritis, sehinggalah kepada mati pucuk dan ketidaksuburan, masyarakat India terutamanya wanita menggunakan saffron selepas tempoh bersalin bagi tujuan menguatkan rahim dan melancarkan perjalanan darah. Golongan bangsawan di zaman dahulu menggunakan larutan saffron sebagai topeng muka untuk menghilangkan ruam dan jerawat. Wanita zaman sekarang menggunakan saffron sebagai bedak asas. Ia bukan sahaja membuatkan kulit bertambah lembut malah semakin licin dan cerah.

Dengan kandungan saffron yang mempunyai kuasa penenang semulajadi, maka di Timur tengah saffron telah dijadikan sebagai minyak wangi yang dipanggil Zaafran Attar. Ianya juga turut digunakan sebagai pewangi di dalam jenama minyak wangi ( perfume ) antarabangsa yang lain. Pada masa ini saffron turut dijadikan bahan asas dalam pembuatan bahan dalam pembuatan bahan penjagaan tubuh seperti sabun, losyen dan sebagainya.

Saffron juga sering dijadikan ramuan penting dalam masakan. Di dalam hidangan Timur Tengah, Eropah, India dan Malaysia, saffron banyak digunakan di dalam nasi, teh, kopi, dan makanan pencuci mulut ( desert ). Didalam industri tenusu saffron juga memberikan warna yang cantik kepada mentega dan keju serta digunakan didalam pembuatan aiskrim, jem dan extract saffron. Selain menaikkan aroma, ia juga memberikan kebaikan dari segi kesihatan.

Bagi mereka yang ingin mengamalkan saffron didalam pemakanan seharian, seeloknya diminum pada waktu pagi dan malam. Masukkan tiga helai / urat saffron ke dalam secawan atau segelas air panas dan nikmati kesegaran serta aromanya. Amalkan setiap hari sebagai minuman rutin. Dengan pengambilan tetap minuman ini pada setiap hari dalam jangka masa tertentu akan membolehkan tubuh untuk membina daya ketahan terhadap pelbagai penyakit. InsyaAllah.

Selamat mencuba.

Nota:
Untuk mendapatkan safron, sila ke www.morha.my atau hubungi 0194401944. Kami mempunyai stok safron yang diimport daripada Iran iaitu antara safron terbaik di dunia.

Biasanya safron yang dijual di kedai-kedai di Malaysia adalah safron daripada India atau China yang berharga sekitar RM8-RM25 per gram manakala safron kami berharga RM45 per gram.

Artikal ini dipadankan daripada http://mustakim.blogdrive.com/archive/13.html

Kami menyalinnya di sini kerana safron atau zaafaran adalah salah satu bahan dalam penghasilan Minyak Morhabshi yang semakin terkenal itu.

Terima kasih pada penulisnya.

Minyak morhabshi juga mengandungi safron

61 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

buy valium in uk can you buy valium online no prescription - not feeling effects valium

Tanpa Nama berkata...

can you buy valium online no prescription valium dosage dental procedures - yellow pill valium 5

Tanpa Nama berkata...

how to buy xanax online legally drug abuse of xanax - buy xanax online no script

Tanpa Nama berkata...

buy ativan online ativan withdrawal in neonates - lorazepam 1mg y embarazo

Tanpa Nama berkata...

xanax online xanax no prescription - can xanax pills be injected

Tanpa Nama berkata...

order ativan lorazepam 1mg information - buy lorazepam 0.5 mg

Tanpa Nama berkata...

buy diazepam diazepam pregnancy category - diazepam aspirin drug interactions

Tanpa Nama berkata...

order xanax online can you overdose 6 xanax - dose of xanax for anxiety

Tanpa Nama berkata...

buy ambien online ambien side effects men - best generic ambien forum

Tanpa Nama berkata...

buy soma online no prescription generic soma called - how to order soma online

Tanpa Nama berkata...

soma without prescription generic soma compound - buy soma with paypal

Tanpa Nama berkata...

Grace is a Danbury, CT-area artist who designs and creates women clothing made from clothing that is, she deconstructs secondhand clothes and re-assembles them in unexpected and charming ways. http://www.oneghdhair.com A knowledge sharing software thus becomes a community where people come and express their opinions freely. north face jackets on sale My cat meows and i hear him talking to me. ugg boots You never know what preppy treasure you can find from cute cardigans to retro handbags. cheap ghd Gold holds its value in even the toughest of economic times.

Tanpa Nama berkata...

With your an elegant evening carrier Gucci outlet, you will definitely dress up any kind of style Woolrich outlet store. ghd hair The grimy character models against a grainy backdrop sometimes makes it hard to determine what is going on, and especially when playing on a modern TV you get a very blurry effect when moving giving you the impression your character is on coke (which he is, but that beside the point). http://www.downuggboots.com Our wholesale jewelry at closeout prices are the trendiest styles from our collections of rings.. ghd new wave limited edition Since then the professional designer has become a progressively more dominant figure, despite the origins of many fashions in street fashion.. north face sale If you a clever consumer, it be simpler for you to locate custom purses and handbags for less which can be additionally assured authentic.

Unknown berkata...

Salam Cikgu,

Izinkan saya berkongsi maklumat dari blog ini di dalam blog saya..terima kasih. -Hawa-

http://dmanjapenawar.blogspot.com/2012/12/mari-kenali-saffron-zafaran.html

Tanpa Nama berkata...

It's an iconic brand and the likes of Justin Timberlake, David Beckham and Will Smith can't seem to get enough of the label's classic t-shirts and easy-to-wear sweaters. ugg boots uk She the loudest, her personality is the biggest, she the messiest, I the stressiest (is totally a word) and well, you get it. http://www.verynorthface.com "Vice Ganda represents the Pinoy Dreamer who is at the heart of Starmobile's promising success story. ugg boots But before the first round closes, one of the designers drops dead of anaphylactic shock, her Epipen useless because someone's emptied it. uggs canada Earrings of these designs are also a quick and easy way to glam up any outfit for an evening out at the beach.

Tanpa Nama berkata...

Not only does this concept of painting carry on the traditions of Classical Antiquity and the High Renaissance, but it also relates to Catholic ideas about spiritual meditation and the power of images. http://www.verynorthface.com most ruthless imperial family Prince to seek the right to usurp the throne, fine-sounding name: the have to move against the ministers, its beauty. http://www.softuggboots.com However, enforcement will rarely have mercy for bikers who don pay attention when they riding, and honestly they probably shouldn In cases like these I recommend telling the truth, but putting your own spin on as to why you broke the law. http://www.manyghdhair.com For such formal occasions it not unusually to see feet clad in Swarovski crystals.. http://www.wellnorthface.com SalesGossip aims to tackle the difficulty that fashion retailers on the high street have with promoting and shifting discount stock and consumers' lack of knowledge of when and where sales are taking place.

Tanpa Nama berkata...

SdsRyi http://kuroebaggu.com/ UshLpz [url=http://kuroebaggu.com/]クロエ 店舗[/url] UnaRbu http://saiyasunerubutan.com/ BomIaz [url=http://saiyasunerubutan.com/]ルブタン パンプス[/url] GiqRsn http://mcmhannbai.com/ BciHwi [url=http://mcmhannbai.com/]mcm3806[/url] GxsHfo http://vuittonkakaku.com/ PbpMov [url=http://vuittonkakaku.com/]ルイヴィトン バッグ[/url] FvwEbt http://chloenihon.com/ UopRdk [url=http://chloenihon.com/]クロエ アクセサリー[/url] TsrQov http://louboutindendou.com/ OmoPfo [url=http://louboutindendou.com/]クリスチャンルブタン 靴[/url] HcdQrp http://guccisenmon.com/ WgrIeu [url=http://guccisenmon.com/]グッチ 財布[/url] CurEfk http://tuminihoo.com/ NdfDns [url=http://tuminihoo.com/]トゥミ[/url]

Tanpa Nama berkata...

Blogger: info herba, amalan & petua - Post a Comment prednisone sale - prednisone without prescription http://www.ourdailybreadmarket.net/#prednisone-without-prescription

Tanpa Nama berkata...

Blogger: info herba, amalan & petua - Post a Comment generic acomplia - buy rimonabant http://www.a6soft.com/#buy-rimonabant

Tanpa Nama berkata...

Blogger: info herba, amalan & petua - Post a Comment acomplia online - generic acomplia http://www.a6soft.com/#generic-acomplia

Tanpa Nama berkata...

Blogger: info herba, amalan & petua - Post a Comment buy generic soma online no prescription - generic soma no prescription http://www.emprendiendoideas.com/#generic-soma-no-prescription

Tanpa Nama berkata...

Hello, effexor without prescription - venlafaxine no prescription http://www.effexorcostonline.com/#venlafaxine-no-prescription

Tanpa Nama berkata...

Hello, isotretinoin online - isotretinoin cost http://www.josoclasolucio.com/#order-isotretinoin

Tanpa Nama berkata...

Hello, cheap atorvastatin online - atorvastatin no prescription http://www.costoflipitoronline.net/#atorvastatin-no-prescription

Tanpa Nama berkata...

advitleva discount seroquel - generic seroquel http://www.seroqueldiscounts.com/

Tanpa Nama berkata...

advitleva buy finasteride online - finasteride online http://www.bestpricefinasteride.com/

Tanpa Nama berkata...

dalsCleax clopidogrel online - cheap plavix no prescription needed http://www.plavixonlinediscount.com/#cheap-plavix-no-prescription-needed

Tanpa Nama berkata...

dalsCleax isotretinoin without prescription - buy cheap accutane http://www.isotretinoinlowcost.com/#buy-cheap-accutane

Tanpa Nama berkata...

Old Grow Medicine buy cheap phentermine 37.5 - purchase phentermine online http://www.intraart.com/ - [url=http://www.intraart.com/]buy generic phentermine [/url]

Tanpa Nama berkata...

2days Japanese Diet Pills buy sibutramine without prescription - generic meridia http://www.meridiaonlineorder.net/#generic-meridia , [url=http://www.meridiaonlineorder.net/#buy-sibutramine-no-prescription ]buy sibutramine no prescription [/url]

Tanpa Nama berkata...

Drug Dealing Kanye West Mp3 meridia cost - where to buy meridia diet pills http://www.meridiaonlineorder.net/#where-to-buy-meridia-diet-pills , [url=http://www.meridiaonlineorder.net/#meridia-diet-pills-without-prescription ]meridia diet pills without prescription [/url]

Tanpa Nama berkata...

Hello, Neat post. There's a problem with your site in web explorer, might check this? IE still is the market chief and a good component to other people will pass over your fantastic writing due to this problem.
Also visit my site : calcium Supplements

Tanpa Nama berkata...

Hi, i believe that i saw you visited my website thus i came to go back the desire?

.I am attempting to to find issues to improve my site!I guess its ok to use a few
of your concepts!!

Also visit my web site - http://bildungsstreik.net

Tanpa Nama berkata...

[url=http://onlinecasinoaustralia99.com ]online casino [/url] Summarize the independent benefits and features in short on the position or Arse of at your fingertips. They said their election lawyers had gestural off on the I have had her programme quick for this following year for a Piece. crucial Online Casino know, all of is that! connoisseur's selection: Paulson universe Tophat and cane Corpse french-fried potatoes Virago Prices From online online casino games which are a big draw in themselves. http://onlinecasinoauz123.com online gambling online casino free bonus
online casino australia CAMILLO. Business, my lord? I think most understand "Oh, lor! Are you, indeed? I always thought you were a Scotchman." If primary and secondary education are in this unsatisfactory state, his bags, and flinging it at his head, told him to take it home and use & Co.

Tanpa Nama berkata...

losneyfgd finasteride online no prescription - finasteride without rx http://www.rotu.org/#finasteride-without-rx , [url=http://www.rotu.org/#propecia-5mg ]propecia 5mg [/url]

Tanpa Nama berkata...

Wonderful article! We will be linking to this great
content on our site. Keep up the great writing.

my blog: http://liquidbio.com
Also see my web site: services Seo Companies

Tanpa Nama berkata...

It is appropriate time to make some plans for the future and it is time to
be happy. I have read this post and if I could I desire to suggest you some interesting
things or suggestions. Perhaps you can write next articles referring to this article.
I want to read more things about it!

Feel free to surf to my blog - stop smoking
my web page - easy way to quit smoking

Tanpa Nama berkata...

Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account
it. Look advanced to more added agreeable from you!
By the way, how could we communicate?

Stop by my web page: fakulteliler.net

Tanpa Nama berkata...

It's actually a nice and helpful piece of information. I'm
glad that you shared this useful info with us. Please stay
us informed like this. Thanks for sharing.

Here is my web-site - safe halloween costumes
My web page - clever homemade halloween costumes

Tanpa Nama berkata...

I like the helpful information you provide in your articles.
I'll bookmark your weblog and check again here regularly. I am quite sure I'll learn many new stuff right here!
Best of luck for the next!

Here is my website :: http://www.finwiki.me/w/index.php?title=Gebruiker:Ulrich6505

Tanpa Nama berkata...

This site was... how do you say it? Relevant!
! Finally I've found something that helped me. Kudos!

Feel free to visit my homepage Belle.Hk

Tanpa Nama berkata...

Thanks a lot for sharing this with all of us you really recognize what you're speaking approximately! Bookmarked. Please also discuss with my website =). We may have a hyperlink trade agreement among us

Have a look at my page - professional plumber

Tanpa Nama berkata...

The lender will notify you when the loan is eligible and you can proceed
using the purchase or work payday loans
both may appear similar but you will find actually different purposes
for every.

Tanpa Nama berkata...

Why people still make use of to read news papers when in this technological world the whole thing is available on web?


Stop by my webpage :: http://corona.xpf.io/index.php?title=利用者:KirbyShra

Tanpa Nama berkata...

[url=http://buycialispremiumpharmacy.com/#dozzu]buy cialis online[/url] - buy cialis , http://buycialispremiumpharmacy.com/#dakjj cialis online

Tanpa Nama berkata...

[url=http://buyviagrapremiumpharmacy.com/#cnnvw]buy viagra[/url] - buy viagra online , http://buyviagrapremiumpharmacy.com/#fuvya buy viagra online

Tanpa Nama berkata...

[url=http://viagraboutiqueone.com/#woepe]cheap generic viagra[/url] - order viagra , http://viagraboutiqueone.com/#hssuz viagra 100 mg

Tanpa Nama berkata...

[url=http://buyonlineaccutanenow.com/#cgvpf]accutane 20 mg[/url] - accutane cost , http://buyonlineaccutanenow.com/#mnygi cheap generic accutane

Tanpa Nama berkata...

Hi, escitalopram cost - escitalopram no prescription http://www.jangdailynews.com/, [url=http://www.jangdailynews.com/]escitalopram online [/url]

Tanpa Nama berkata...

buy ativan ativan withdrawal high blood pressure - apo lorazepam 1mg tablet

Tanpa Nama berkata...

You've made some really good points there. I checked on the web for additional information about the issue and found most individuals will go along with your views on this website.

Feel free to surf to my weblog - coffee maker ratings

Tanpa Nama berkata...

Great Comment and Great Post , blog , you can see my sit if you want ;thank alot Best Booking-http://hotelclic.com-thank you to sharing.

Tanpa Nama berkata...

Fantastic splendid design business directory-submit you r sit-Increase your Traffic sit-Jqqr.com-thank you to sharing

Tanpa Nama berkata...

http://gol.ag/ - http://gol.ag/ - gol gol
Top Domain gol.ag-Best Goal

Tanpa Nama berkata...

[url=http://buyonlineaccutaneone.com/#spqll]accutane without prescription[/url] - buy accutane online , http://buyonlineaccutaneone.com/#wcrfz buy generic accutane

Tanpa Nama berkata...

This website was... how do you say it? Relevant!! Finally I've found something that helped me. Cheers!

Check out my web page ... http://abcreditcardpayments.com/regatta-clothing-has-a-new-online-store/

Tanpa Nama berkata...

I could not refrain from commenting. Exceptionally well written!


Feel free to surf to my weblog http://flashpedia.de/index.php?title=Benutzer:FaustinoN

Tanpa Nama berkata...

Hi there! I know this is sort of off-topic however I needed to ask.
Does running a well-established website like yours require a massive amount
work? I am completely new to operating a blog however I do write in my journal
daily. I'd like to start a blog so I will be able to share my personal experience and thoughts online. Please let me know if you have any kind of suggestions or tips for new aspiring blog owners. Appreciate it!

Visit my website; thesecretserver.org

Unknown berkata...

Yes,i want

Unknown berkata...

Yes,i want

Tanpa Nama berkata...

electronic cigarettes, smokeless cigarettes, ecigarette, electronic cigarettes, e cig, electronic cigarette

VVIP

Kegunaan Morhabshi dalam kebudayaan Melayu

Meskipun ramai yang merasakan baru pertama kali mendengar nama Morhabshi, namun ia sebenarnya bukanlah asing dalam kebudayaan Melayu. Orang Melayu menggelarnya 'kemenyan bunian' kerana keampuhannya menghindari gangguan makhluk halus. Bahagian yang paling penting ialah getahnya yang digunakan untuk menghalau atau menghindari makhluk ghaib tersebut. Di Malaysia khasiat Morhabshi dipercayai lebih awal diamalkan dalam masyarakat lain seperti Arab, Cina dan India.

Morhabshi dalam Perubatan Tradisional

Dipercayai resin myrrh atau morhabshi memasuki Tanah Melayu dan dalam kehidupan orang Melayu melalui pergaulan dan persemendaan dengan masyarakat Arab yang ketika itu menguasai istana dan golongan bangsawan.

Berdasarkan pengamatan dan ilmu yang dimiliki nenek moyang kita, myrrh atau morhabshi dicampurkan bersama minyak-minyak tertentu seperti minyak kelapa, zaiton, lenga (bijan), serai serta herba-herba seperti keduduk putih, bayam batu, lemuni, raja kayu, hempedu bumi, cekur dan sebagainya dapat berinteraksi dengan pelbagai penyakit kulit seperti kayap, barah, kudis, gatal-gatal serta sakit gigi, cirit-birit dan sebagainya.

Campuran ini juga didapati bertindakbalas pada pendarahan luar (luka dan sebagainya).

Bagi yang kurang yakin dengan kehebatan nenek moyang orang Melayu, sila semak kembali perjalanan sejarah negara, terutama Empayar Melaka yang pernah menjadi pusat perdagangan, pusat penyebaran Islam, dan pusat perkembangan ilmu pengetahuan terhebat di zamannya.

Justeru adalah mustahil bangsa yang begitu hebat ketika itu tidak mempunyai teknologi perubatan mereka sendiri.



Pengkalan Blog Morhabshi

Dedikasi & Penafian

Blog ini dibina bagi memaparkan ramuan dan petua yang terdapat dalam kitab Attabib walhikmah karangan almarhum Dr(H) Ustaz Hj Abdul Hamid Ahmad, pengasas Minyak Morhabshi. Ini adalah sumbangan kami terutama kepada para pelanggan kami dan juga kepada anda semua. Semoga Allah menempatkan arwah ustaz Hj Abdul Hamid dan isteri beliau Hjh Saodah dalam syurga-Nya bersama orang beriman dan beramal soleh. A-Fatihah. Sesungguhnya kita semua akan menuruti jejak mereka juga suatu hari nanti.

Penafian
Semua maklumat dalam blog ini merupakan perkongsian daripada pelbagai sumber. Admin tidak bertanggung jawab jika berlaku sebarang kerosakan, kecederaan, kerugian, dan sebagainya dan jika berlaku ia tidak boleh dianggap berpunca dari blog ini.