Rabu, 22 Julai 2009

Niat


"Innamal a'malu binniat"

Demikianlah hadis pertama yang saya pelajari ketika di kelas Peralihan SM (A) Al-Khairiah, Temerloh hampir 30 tahun dahulu.

Mungkin anda juga pernah mendengar atau membaca hadis tersebut yang bermaksud 'setiap perbuatan itu diambil kira akan niat seseorang yang melakukannya.

Sebenarnya hadis tersebut menceritakan tentang peristiwa hijrah Rasulullah SAW dari Makkah ke Madinah.

Rupa-rupanya bukan semua kaum muhajirin yang ikut berhijrah itu mempunyai niat yang sama, meskipun majoritinya berhijrah demi menegakkan Islam.

Perlu diingat, niat yang tidak serupa tidak semestinya tidak baik. Cuma, ’kurang afdhal’.

Maka Rasululullah SAW bersabda, masing-masing akan mendapat sebagaimana yang mereka niatkan. Jika hijrahnya kerana mengikut isteri/suami, dapatlah isteri/suami itu.

Saya membawa isu niat dalam peristiwa hijrah tersebut kerana setelah seminggu lamanweb baru morhabshi dilancarkan, saya masih meneka-neka, apakah yang dikehendaki oleh para pengunjung?

Adakah pengunjung akan tertarik dengan khasiat Minyak Morhabshi? Atau akan tertawan dengan ganjaran yang bakal diperolehi setelah membantu mempromosikan ramuan herba ini?

Atau kedua-duanya tidak menarik minat?

Apapun niat anda, sebenarnya ia bukanlah suatu kesalahan.

Beberapa hari lepas saya mendapat panggilan daripada Dr Laziz (Kuantan) yang begitu teruja dengan keistimewaan Morhabshi. Saya berbual dengan Encik Rahiman (Johor) melalui telefon yang menceritakan tentang Minyak Morhabshi membantu saudaranya yang terkena gangguan.

Saya juga menerima ucapan penghargaan daripada blogger Makcik http://melayuangkat.blogspot.com/ , iaitu seorang blogger wanita yang disegani, yang turut mencuba sendiri Minyak Morhabshi.

Malah seorang pengguna, Encik Nordin daripada Terengganu sempat menemui saya ketika beliau datang ke Melaka. Kemudian, rakannya iaitu Ustaz Shamsudin menelefon saya untuk datang ke Melaka berbincang mengenai produk istimewa ini.

Sebenarnya kesemua mereka di atas adalah pengguna Minyak Morhabshi sebelum sistem baru ini dilancarkan.

Saya juga mengimbau kembali bagaimana Encik Harizal berjaya menjual hampir 1000 botol sebulan di sekitar Pulau Pinang tahun lalu.

Jika berminat menjana pendapatan tambahan sila hubungi pengurus pemasaran kami 0194401944.



foto: MosqueMadinah
freewebs.com

Thanks

Tiada ulasan:

VVIP

Kegunaan Morhabshi dalam kebudayaan Melayu

Meskipun ramai yang merasakan baru pertama kali mendengar nama Morhabshi, namun ia sebenarnya bukanlah asing dalam kebudayaan Melayu. Orang Melayu menggelarnya 'kemenyan bunian' kerana keampuhannya menghindari gangguan makhluk halus. Bahagian yang paling penting ialah getahnya yang digunakan untuk menghalau atau menghindari makhluk ghaib tersebut. Di Malaysia khasiat Morhabshi dipercayai lebih awal diamalkan dalam masyarakat lain seperti Arab, Cina dan India.

Morhabshi dalam Perubatan Tradisional

Dipercayai resin myrrh atau morhabshi memasuki Tanah Melayu dan dalam kehidupan orang Melayu melalui pergaulan dan persemendaan dengan masyarakat Arab yang ketika itu menguasai istana dan golongan bangsawan.

Berdasarkan pengamatan dan ilmu yang dimiliki nenek moyang kita, myrrh atau morhabshi dicampurkan bersama minyak-minyak tertentu seperti minyak kelapa, zaiton, lenga (bijan), serai serta herba-herba seperti keduduk putih, bayam batu, lemuni, raja kayu, hempedu bumi, cekur dan sebagainya dapat berinteraksi dengan pelbagai penyakit kulit seperti kayap, barah, kudis, gatal-gatal serta sakit gigi, cirit-birit dan sebagainya.

Campuran ini juga didapati bertindakbalas pada pendarahan luar (luka dan sebagainya).

Bagi yang kurang yakin dengan kehebatan nenek moyang orang Melayu, sila semak kembali perjalanan sejarah negara, terutama Empayar Melaka yang pernah menjadi pusat perdagangan, pusat penyebaran Islam, dan pusat perkembangan ilmu pengetahuan terhebat di zamannya.

Justeru adalah mustahil bangsa yang begitu hebat ketika itu tidak mempunyai teknologi perubatan mereka sendiri.



Pengkalan Blog Morhabshi

Dedikasi & Penafian

Blog ini dibina bagi memaparkan ramuan dan petua yang terdapat dalam kitab Attabib walhikmah karangan almarhum Dr(H) Ustaz Hj Abdul Hamid Ahmad, pengasas Minyak Morhabshi. Ini adalah sumbangan kami terutama kepada para pelanggan kami dan juga kepada anda semua. Semoga Allah menempatkan arwah ustaz Hj Abdul Hamid dan isteri beliau Hjh Saodah dalam syurga-Nya bersama orang beriman dan beramal soleh. A-Fatihah. Sesungguhnya kita semua akan menuruti jejak mereka juga suatu hari nanti.

Penafian
Semua maklumat dalam blog ini merupakan perkongsian daripada pelbagai sumber. Admin tidak bertanggung jawab jika berlaku sebarang kerosakan, kecederaan, kerugian, dan sebagainya dan jika berlaku ia tidak boleh dianggap berpunca dari blog ini.