Sabtu, 17 November 2018

Kemunculan semula myrrh dalam dunia perubatan

universiti al azhar mesir


Mesir. Kenapa kita hantar pelajar ke universiti² di mesir?

Ya, kerana tradisi keilmuannya.

Universiti al-azhar di cairo mesir adalah antara pusat pengajian terulung di dunia.

Di tanah itu pernah berdiri kerajaan besar dinasti firaun.

Teknologinya hebat, namun musnah kerana angkuh dan sombong. Mereka bukan sahaja lupa pada tuhan bahkan keampuhan ilmu yang dikuasai menyebabkan firaun mendakwa sebagai tuhan.

Lama selepas itu, datang tamadun islam.

Mesir menerima islam kerana melihat islam jauh lebih baik daripada mesir yang pernah menduduki ketamadunan tertinggi namun akhirnya musnah.

Kita hantar pelajar ke sana kerana negara itu memiliki khazanah ilmu merentasi pelbagai bidang. Mereka memiliki pengalaman ketamadunan bangsa yang begitu cemerlang.

Selain mesir banyak lagi tamadun hebat pernah bertapak di tanah arab.

Salah satu kemanafaatan yang diperolehi dari sejarah mesir ialah perubatan. Dari catatan dan kajian ditemui sejenis resin dipanggil Myrrh yang berasal daripada perkataan arab 'mur' bermaksud pahit.

Myrrh bertebaran dari tanah arab menganjur ke afrika, termasuk mesir.

Semasa zaman mesir, myrrh dinilai sama harga dengan emas yang sama timbangannya.

Di zaman Rome, tenteranya dibekalkan myrrh ketika ke medan perang. Ia digunakan bagi merawat pelbagai penyakit termasuk luka, penyakit berjangkit, virus, dan lain².

Myrrh kemudiannya terpendam dengan kehadiran dadah dan kimia dalam perubatan modern yang dilihat lebih cepat memberi kesembuhan.

Namun akhirnya ternyata perubatan modern didapati meninggalkan kesan sampingan pada manusia.

Kini myrrh muncul semula menjadi pilihan. Semakin banyak kajian di seluruh dunia tentang myrrh.

Di malaysia, myrrh dirumus bersama herba tempatan bagi memberikan kesan yang lebih baik.

Alhamdulillah. Ribuan pesakit telah mendapat manafaat apabila myrrh diketengahkan semula pada masyarakat.

2 pilihan minyak morha


1 ulasan:

Urgent Loan berkata...

My name is Mrs.Aisha Mohamed, am a Citizen Of Qatar.Have you been looking for a loan?Do you need an urgent personal loan or business loan?contact Dr James Eric Finance Home he help me with a loan of $42,000 some days ago after been scammed of $2,800 from a woman claiming to been a loan lender but i thank God today that i got my loan worth $42,000.Feel free to contact the company for a genuine financial service. Email:(financialserviceoffer876@gmail.com) call/whats-App Contact Number +918929509036

VVIP

Kegunaan Morhabshi dalam kebudayaan Melayu

Meskipun ramai yang merasakan baru pertama kali mendengar nama Morhabshi, namun ia sebenarnya bukanlah asing dalam kebudayaan Melayu. Orang Melayu menggelarnya 'kemenyan bunian' kerana keampuhannya menghindari gangguan makhluk halus. Bahagian yang paling penting ialah getahnya yang digunakan untuk menghalau atau menghindari makhluk ghaib tersebut. Di Malaysia khasiat Morhabshi dipercayai lebih awal diamalkan dalam masyarakat lain seperti Arab, Cina dan India.

Morhabshi dalam Perubatan Tradisional

Dipercayai resin myrrh atau morhabshi memasuki Tanah Melayu dan dalam kehidupan orang Melayu melalui pergaulan dan persemendaan dengan masyarakat Arab yang ketika itu menguasai istana dan golongan bangsawan.

Berdasarkan pengamatan dan ilmu yang dimiliki nenek moyang kita, myrrh atau morhabshi dicampurkan bersama minyak-minyak tertentu seperti minyak kelapa, zaiton, lenga (bijan), serai serta herba-herba seperti keduduk putih, bayam batu, lemuni, raja kayu, hempedu bumi, cekur dan sebagainya dapat berinteraksi dengan pelbagai penyakit kulit seperti kayap, barah, kudis, gatal-gatal serta sakit gigi, cirit-birit dan sebagainya.

Campuran ini juga didapati bertindakbalas pada pendarahan luar (luka dan sebagainya).

Bagi yang kurang yakin dengan kehebatan nenek moyang orang Melayu, sila semak kembali perjalanan sejarah negara, terutama Empayar Melaka yang pernah menjadi pusat perdagangan, pusat penyebaran Islam, dan pusat perkembangan ilmu pengetahuan terhebat di zamannya.

Justeru adalah mustahil bangsa yang begitu hebat ketika itu tidak mempunyai teknologi perubatan mereka sendiri.



Pengkalan Blog Morhabshi

Dedikasi & Penafian

Blog ini dibina bagi memaparkan ramuan dan petua yang terdapat dalam kitab Attabib walhikmah karangan almarhum Dr(H) Ustaz Hj Abdul Hamid Ahmad, pengasas Minyak Morhabshi. Ini adalah sumbangan kami terutama kepada para pelanggan kami dan juga kepada anda semua. Semoga Allah menempatkan arwah ustaz Hj Abdul Hamid dan isteri beliau Hjh Saodah dalam syurga-Nya bersama orang beriman dan beramal soleh. A-Fatihah. Sesungguhnya kita semua akan menuruti jejak mereka juga suatu hari nanti.

Penafian
Semua maklumat dalam blog ini merupakan perkongsian daripada pelbagai sumber. Admin tidak bertanggung jawab jika berlaku sebarang kerosakan, kecederaan, kerugian, dan sebagainya dan jika berlaku ia tidak boleh dianggap berpunca dari blog ini.