Selasa, 13 Februari 2018

Tadika murah tadika mahal

Ijazah pertama saya dan isteri ialah pendidikan prasekolah. Maknanya,  kalau nak buat bisnes lain kami boleh buka sekolah tadika.

Ramai tak perasan, bisnes untuk prasekolah lebih luas pasarannya berbanding buka universiti. Sebabnya, hampir semua anak manusia akan masuk tadika manakala hanya segelintir yang masuk universiti.

Teori saya, jika buka tadika untuk orang kaya, sasaran tak ramai tapi boleh caj mahal². Mereka tak kesah dengan bayaran asalkan kualiti kemudahan yang disediakan tip top. Ada duit, apa ada masalah. Kan?

Sebaliknya jika buka tadika yang yurannya di bawah rm200 pelanggan yang datang ialah golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

Kesannya,  pihak pengurusan akan menghadapi banyak masalah berkaitan wang. Ada yang bayar lewat dan akan komplen apabila ada bayaran tambahan.
Sebab itu ramai pengusaha produk enggan mensasarkan produk mereka pada golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

Caranya mudah, iaitu letakkan harga mahal pada produk. Dengan itu hanya orang yang berpendapatan tinggi sahaja mampu beli. Buat iklan di saluran yang audiensnya orang banyak duit.

Jual sikit tapi untungnya banyak.
Malah dengan menetapkan harga yang mahal orang ramai akan menganggap produk tersebut sangat berkualiti. Dengan itu mereka sanggup ketepikan sebahagian dari budget keluarga untuk beli produk tersebut.

Saya sedar teori dan persepsi ini sebelum saya meneruskan usaha keluarga mengeluar dan memasarkan minyak morha. Saya pernah buat master dalam bisnes administrasi (mba di utem), sempat 3 daripada 6 semestar kemudian berhenti bagi memberi lebih tumpuan pada pemasaran minyak morha.

Alaa.. Kalau bill gates tak habis buat degree apa salahnya saya tak tamat master?  

Namun saya tetap memilih sasaran pasaran pada golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

Kenapa bayar lebih untuk kualiti yang sama?

Biasa dengar kata² tu, kan?
Kita boleh lihat ada produk dijual pada harga rm50 (50ml) sedangkan minyak morha dijual rm28 (60ml) dengan menawarkan kegunaan dan khasiat yang sama. Bahkan ramai yang kata minyak morha lebih baik.

Malah minyak morha 15ml cuma berharga rm10 sebotol. Kami juga keluarkan pek 10ml dan beri percuma kepada yang nak cuba dan kepada golongan tak berkemampuan.

Oh ya. Kalau minyak morha tidak berkesan manakan mampu bertahan lebih 40 tahun di pasaran dengan rekod jualan ulangan yang cukup tinggi? Semuanya dengan izin Allah).

Kami kekalkan kualiti sama seperti produk lain namun dalam masa yang sama kami berusaha mengekalkan harga paling munasabah untuk golongan sasaran supaya semua orang dapat gunakan dengan senang hati.

Saya gembira apabila orang sapu minyak morha di jari, terus melekat di hati.

Minyak Morha


Tiada ulasan:

VVIP

Kegunaan Morhabshi dalam kebudayaan Melayu

Meskipun ramai yang merasakan baru pertama kali mendengar nama Morhabshi, namun ia sebenarnya bukanlah asing dalam kebudayaan Melayu. Orang Melayu menggelarnya 'kemenyan bunian' kerana keampuhannya menghindari gangguan makhluk halus. Bahagian yang paling penting ialah getahnya yang digunakan untuk menghalau atau menghindari makhluk ghaib tersebut. Di Malaysia khasiat Morhabshi dipercayai lebih awal diamalkan dalam masyarakat lain seperti Arab, Cina dan India.

Morhabshi dalam Perubatan Tradisional

Dipercayai resin myrrh atau morhabshi memasuki Tanah Melayu dan dalam kehidupan orang Melayu melalui pergaulan dan persemendaan dengan masyarakat Arab yang ketika itu menguasai istana dan golongan bangsawan.

Berdasarkan pengamatan dan ilmu yang dimiliki nenek moyang kita, myrrh atau morhabshi dicampurkan bersama minyak-minyak tertentu seperti minyak kelapa, zaiton, lenga (bijan), serai serta herba-herba seperti keduduk putih, bayam batu, lemuni, raja kayu, hempedu bumi, cekur dan sebagainya dapat berinteraksi dengan pelbagai penyakit kulit seperti kayap, barah, kudis, gatal-gatal serta sakit gigi, cirit-birit dan sebagainya.

Campuran ini juga didapati bertindakbalas pada pendarahan luar (luka dan sebagainya).

Bagi yang kurang yakin dengan kehebatan nenek moyang orang Melayu, sila semak kembali perjalanan sejarah negara, terutama Empayar Melaka yang pernah menjadi pusat perdagangan, pusat penyebaran Islam, dan pusat perkembangan ilmu pengetahuan terhebat di zamannya.

Justeru adalah mustahil bangsa yang begitu hebat ketika itu tidak mempunyai teknologi perubatan mereka sendiri.



Pengkalan Blog Morhabshi

Dedikasi & Penafian

Blog ini dibina bagi memaparkan ramuan dan petua yang terdapat dalam kitab Attabib walhikmah karangan almarhum Dr(H) Ustaz Hj Abdul Hamid Ahmad, pengasas Minyak Morhabshi. Ini adalah sumbangan kami terutama kepada para pelanggan kami dan juga kepada anda semua. Semoga Allah menempatkan arwah ustaz Hj Abdul Hamid dan isteri beliau Hjh Saodah dalam syurga-Nya bersama orang beriman dan beramal soleh. A-Fatihah. Sesungguhnya kita semua akan menuruti jejak mereka juga suatu hari nanti.

Penafian
Semua maklumat dalam blog ini merupakan perkongsian daripada pelbagai sumber. Admin tidak bertanggung jawab jika berlaku sebarang kerosakan, kecederaan, kerugian, dan sebagainya dan jika berlaku ia tidak boleh dianggap berpunca dari blog ini.