Monday, February 27, 2012

menghentikan selsema

Walaupun  dijadualkan bercuti selama seminggu sempena Tahun Baru Cina yang lalu namun saya diarah menghadiri kursus di IAB Genting Highland.

Mahu tidak mahu terpaksalah kemas kain baju untuk bearada di sana selama 3 hari dua malam.

Meskipun pengisian mana-mana kursus yang saya sering hadiri hampir sama sahaja namun kebosanan sedikit terubat apabila dapat bertemu sahabat-sahabat seperjuangan.

Justeru sebaik slot terakhir pada malam pertama ditangguhkan, tanpa berlengah lagi saya dan beberapa orang sahabat mengambil kesempatan untuk keluar minum-minum dan berbual.

Seorang sahabat tiba-tiba menegur logo Morhabshi yang terlekat pada kereta saya.

“Eh, macam biasa nampak logo ni di blog.”  Ujar sahabat tersebut yang merupakan seorang pensyarah kanan di sebuah IPG.

“Memang lah. Engkau tak tau lagi ke produk Cheguman ni?” seorang sahabat menyampuk.

“Tertinggal betullah engkau ni. Satu Malaysia dah tau!” seorang lagi sahabat menambah.

Maka saya segera mengambil sebotol minyak Morhabshi dan memberikan kepada beliau.

Rupa-rupanya sahabat tersebut mengalami selsema yang agak teruk hinggakan beliau terpaksa membawa sehelai tuala yang agak besar (lebih besar daripada ‘tuala Good Morning’) ke mana-mana kerana cecair dari hidungnya seakan tidak pernah berhenti.

Ketika di sebuah restauren, saya membukakan web Morhabshi dan meminta beliau membaca testimonial para pelanggan.

“Ha. Ini ada testimonial tentang selsema.” Kata beliau tiba-tiba.

Benarlah. Terdapat satu testimonial yang ditulis oleh seorang pengguna yang juga seorang blogger yang agak terkenal tentang pengalaman beliau menggunakan minyak morhabshi: (Testimonial penuh di sini)
Saya selalu kena selesema dan tiap kali kena memang teruk asyik bersin & meleleh hingus. Kebetulan saya terbaca kegunaan minyak Morhabshi ialah dengan meminumnya. Saya dah guna lama tapi tak pernah minum pun. Saya cuba tengahari 1 sudu dan malam 1 sudu. Lepas tengok AF9, saya tertidur dan pagi besok jaga, alhamdulillah! selsema hilang terus tak macam selalu berhari2 baru nak hilang. Dengan izin Allah, dalam masa xsampai 24 jam selsema hilang, hingus takde, pulih macam biasa. Syukur.PokMe - Wilayah Persekutuan
Maka pensyarah tersebut segera menuangkan minyak morhabshi ke sudu teh dan terus meminumnya ketika itu juga.

Kesannya?

Pada keesokan hari ketika berjumpa, beliau memberitahu bahawa beliau tidak perlu lagi membawa tuala besar itu lagi kerana cecair yang selama ini mengganggu sudah hampir tiada.

Alhamdulillah.

Dan saya mendapat jualan runcit lebih RM200 apabila masing-masing membeli minyak morhabshi untuk dibawa pulang.

Sementara itu, kelmarin saya menerima panggilan telefon seorang pengguna yang berminat untuk menjadi agen Morhabshi.

Menurut pemanggil daripada Terengganu itu, anaknya yang tinggal di asrama mengadu sering diganggu oleh sesuatu yang dia tidak pasti.

Oleh kerana beliau memang ada menyimpan minyak Morhabshi maka diberinya sebotol pada anaknya untuk dibawa pulang ke asrama.

Alhamdulillah, sejak itu anak beliau dapat tidur dengan tenang.

Semalam, ketika dalam perjalanan untuk menjemput anak kami di Maahad Tahfiz Chenderah Jasin, pelanggan yang bernama Sukri itu menelefon saya lagi. Rupa-rupanya beliau hendak berkongsi pengalaman terbaru.

Seorang anak buahnya (anak kakak beliau) yang berumur 9 tahun juga mengalami gangguan ketika tidur. Maka diberinya sebotol minyak Morhabshi.

Alhamdulillah, pagi tadi kakaknya memberitahu bahawa budak itu dapat tidur dengan mudah dan tidak lagi ‘terjaga-terjaga’ di tengah malam.

 Memang elok jika sentiasa disimpan di rumah.


No comments:

Tempah sekarang 0194401944 tanpa deposit

Tempah sekarang 0194401944 tanpa deposit

VVIP

Minyak Morhabshi kami diadun dengan lebih daripada 30 jenis herba tradisional tempatan.

TIADA SEBARANG DADAH, RACUN, ATAU BAHAN KIMIA

Kegunaan Morhabshi dalam kebudayaan Melayu

Meskipun ramai yang merasakan baru pertama kali mendengar nama Morhabshi, namun ia sebenarnya bukanlah asing dalam kebudayaan Melayu. Orang Melayu menggelarnya 'kemenyan bunian' kerana keampuhannya menghindari gangguan makhluk halus. Bahagian yang paling penting ialah getahnya yang digunakan untuk menghalau atau menghindari makhluk ghaib tersebut. Di Malaysia khasiat Morhabshi dipercayai lebih awal diamalkan dalam masyarakat lain seperti Arab, Cina dan India.

Morhabshi dalam Perubatan Tradisional

Dipercayai resin Morhabshi memasuki Tanah Melayu dan dalam kehidupan orang Melayu melalui pergaulan dan persemendaan dengan masyarakat Arab yang ketika itu menguasai istana dan golongan bangsawan.

Berdasarkan pengamatan dan ilmu yang dimiliki nenek moyang kita, Morhabshi dicampurkan bersama minyak-minyak tertentu seperti minyak kelapa, zaiton, lenga (bijan), serai serta herba-herba seperti keduduk putih, bayam batu, lemuni, raja kayu, hempedu bumi, cekur dan sebagainya dapat menyembuhkan pelbagai penyakit kulit seperti kayap, barah, kudis, gatal-gatal serta sakit gigi, cirit-birit dan sebagainya.

Campuran ini juga didapati berkesan menghentikan pendarahan luar (luka dan sebagainya).

Bagi yang kurang yakin dengan kehebatan nenek moyang kita, sila semak kembali perjalanan sejarah negara, terutama Empayar Melaka yang pernah menjadi pusat perdagangan, pusat penyebaran Islam, dan pusat perkembangan ilmu pengetahuan terhebat di zamannya.

Justeru adalah mustahil bangsa yang begitu hebat ketika itu tidak mempunyai teknologi perubatan mereka sendiri.

Popular Posts

MORHABSHI adalah sebuah syarikat berdaftar: M0154229-W

Minyak MORHABSHI adalah produk berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia: NOT110703273K

www.morha.info ini didedikasi untuk Almarhum Ust Dr (H) Abdul Hamid, penulis kitab Attabib Walhikmah (pengasas minyak herba morhabshi) dan isteri beliau almarhumah Hjh Saodah. Al-fatehah.

Pengkalan Blog Morhabshi