Jumaat, 19 Jun 2009

Minyak Morhabshi bukan sekadar minyak angin



Ustaz Hj Abdul Hamid Ahmad tidak setuju minyak morhabshi dipanggil minyak angin. Hal ini kerana minyak morhabshi berbeza daripada minyak angin.  Ia memang unik.

Namun oleh kerana orang Melayu sudah terbiasa dengan minyak angin maka istilah itu tetap digunakan oleh orang kampung.

Penggunaan minyak angin memang sudah terkenal sejak zaman berzaman dalam masyarakat Melayu, Cina, India dan di seluruh dunia. Bahan utama bagi membuat minyak angin boleh terdiri daripada haiwan seperti gamat, kambing gurun, dan lintah ataupun campuran herba seperti kayu putih, raja kayu, dan sebagainya. Terdapat juga minyak angin yang mengandungi campuran haiwan dan herba.

Minyak angin boleh didapati dalam dua bentuk iaitu 'sejuk' dan 'panas'. Namun penggunaan metanol dalam minyak angin pernah dipertikai beberapa pihak kerana dibimbangi meninggalkan kesan sampingan.

Kegunaan utama minyak angin ialah bagi menyembuhkan luka kecil, memulihkan sengal, lenguh, dan merawat sakit perut. Lazimnya minyak angin digunakan secara urutan dan sapuan luar.

Dr(H) Ustaz Hj Abdul Hamid Ahmad tidak begitu gemar dengan penggunaan methanol dan minyak haiwan dalam amalan perubatan beliau. Namun beliau bukan menolak khasiat tersebut sebaliknya mencarikan pengganti daripada bahan tumbuhan.

Minyak Morhabshi diadun menggunakan lebih 33 herba dan akar kayu serta dicampur lebih tujuh jenis minyak tumbuhan. Walaupun terdapat murid beliau yang diajarkan cara menghasilkan Minyak Morhabshi, namun mereka hanya menggunakan 17 jenis herba sahaja.

Penyediaannya diiring bacaan lisan ayat-ayat suci Al-Quran serta doa kepada Allah SWT.

Minyak Morhabshi bukan sahaja bebas daripada bahan kimia atau dadah malah terhindar daripada penggunaan serapah atau jampi.

Keunikan Minyak Morhabshi ialah adanya campuran resin Morhabshi serta khasiat Raja Kayu. Lebih istimewa lagi, khasiatnya melangkaui kegunaan fikikal dan dalaman.

Bagi pengguna Minyak Morhabshi pastinya mereka faham kenapa almarhum enggan menyamakan minyak rumusannya dengan minyak angin. Hal ini kerana Minyak Morhabshi meliputi luar, dalam, serta mistik.

Ustaz Hamid mengatakan ia boleh diminum dengan cara mencampurkan 5-6 titik sehingga 1 sudu teh ke dalam 1/3 cawan air suam atau diminum terus tanpa air.

Ia disapukan pada sendi-sendi, ubun-ubun, belakang telinga dan tengkuk bayi, kanak-kanak dan dewasa.

Setakat ini, alhamdulillah pihak kami banyak mendapat maklum balas positif daripada para pelanggan.



Kemaskini 12 sept 2014

Selasa, 9 Jun 2009

Allah melakukannya



Perjalanan petang di lebuhraya dalam cuaca yang begitu panas memaksa kami singgah di R&R Jejantas Ayer Kroh. Sekadar untuk membeli air bagi menghilangkan dahaga.

Namun tidak semena-mena perut memulas. Saya segera bergegas ke tandas yang disediakan PLUS.

Apabila kembali ke kereta, isteri saya memberitahu bahawa beliau telah memberikan sebotol minyak yang mengandungi morhabshi dan pelbagai herba serta diruqyahkan itu pada sebuah keluarga yang turut berhenti di situ.

Kata isteri saya bayi keluarga tersebut tiba-tiba menangis dan matanya membeliak sambil memandang ke atas. Pasangan tersebut kelihatan panik.

"Lepas guna minyak tersebut, 'baby' tu terus diam," putera saya yang berusia 10 tahun menyampuk.

Saya terdiam sejenak. Bukan apa, bimbang anak-anak menyimpan konsep yang salah tentang minyak rumusan moyang mereka itu.

"Allah menjadikan sesuatu secara bersebab. Kita namakan konsep 'sebab & akibat'. Walhal Allah sebenarnya tidak memerlukan sebarang 'penyebab' untuk melakukan apa-apapun." Saya cuba menjelaskan.

"Jika Allah tidak mencipta konsep 'sebab & akibat' kehidupan manusia boleh menjadi kucar kacir."

"Cuba bayangkan bagaimana jika kita dahaga dan kita tidak pasti bagaimana untuk menghilangkan dahaga?"

" kenapa tidak pasti? Sebab, ada masanya jika kita melompat-lompat maka dahaga pun hilang. Kadang-kadang rasa dahaga boleh hilang begitu sahaja tanpa melakukan apa-apa. Malah adakalanya dahaga tidak hilang walaupun kita minum berjag-jag air!" Saya memberikan andaian.

Maksud andaian saya ialah bagi menjelaskan: jika sejarah tidak pernah bermaksud apa-apa dalam kehidupan manusia maka sukarlah manusia membuat keputusan.

Justeru Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang memberikan konsep 'sebab & akibat' bagi membantu manusia membuat keputusan dan mengambil tindakan sewajarnya.

Satu lagi contoh:

"Apabila kita lapar, kita akan mencari makanan dan makan. Makanan menyebabkan tubuh kita kembali bertenaga. Begitu juga apabila kita sakit maka kita akan menggunakan ubat supaya kembali sihat." saya menerangkan lagi.

"Ustaz Hamid membuat sejenis minyak bagi tu adalah penyebab kepada penyembuhan beberapa jenis penyakit, termasuk jika diganggu makhluk halus. Walaupun kita tidak tahu bagaimana minyak tu boleh menyebabkan bayi tadi berhenti menangis, namun kita7 dapati ia memang berkesan selama ini."

"Kenapa dan bagaimana ia berkesan? Sudah tentu kerana Allah menjadikan ia berkesan. Hal ini kerana konsep 'sebab & akibat' itu sendiri dicipta oleh Allah. Kalau nak tahu lagi, kenalah belajar dan buat kajian. Nanti kita akan tahu kaitan-kaitan lain." saya menambah lagi.

Bagi saya kanak-kanak perlu diberitahu konsep sebenar sesuatu perkara walaupun mereka tidak begitu faham. Nanti mereka akan cuba berfikir dan mencari jawapannya.

Dalam pada itu galakkan kanak-kanak untuk merujuk semula pada kita. Secara tidak langsung ia menggalakkan kita meningkatkan ilmu pengetahuan kita sendiri.

Apabila saya mencadangkan anak-anak merujuk pada kita bukan bermaksud menyuruh mereka terlalu bergantung pada kita sebaliknya agar kita dapat memantau pemikiran mereka. Galakkan mereka meneroka tetapi sentiasalah membimbing mereka.

Kami sekeluarga kemudiannya meneruskan perjalanan untuk pulang ke kampung.

Sudahkah anda membawa keluarga menjengah ibu bapa sempena cuti sekolah kali ini?

VVIP

Kegunaan Morhabshi dalam kebudayaan Melayu

Meskipun ramai yang merasakan baru pertama kali mendengar nama Morhabshi, namun ia sebenarnya bukanlah asing dalam kebudayaan Melayu. Orang Melayu menggelarnya 'kemenyan bunian' kerana keampuhannya menghindari gangguan makhluk halus. Bahagian yang paling penting ialah getahnya yang digunakan untuk menghalau atau menghindari makhluk ghaib tersebut. Di Malaysia khasiat Morhabshi dipercayai lebih awal diamalkan dalam masyarakat lain seperti Arab, Cina dan India.

Morhabshi dalam Perubatan Tradisional

Dipercayai resin myrrh atau morhabshi memasuki Tanah Melayu dan dalam kehidupan orang Melayu melalui pergaulan dan persemendaan dengan masyarakat Arab yang ketika itu menguasai istana dan golongan bangsawan.

Berdasarkan pengamatan dan ilmu yang dimiliki nenek moyang kita, myrrh atau morhabshi dicampurkan bersama minyak-minyak tertentu seperti minyak kelapa, zaiton, lenga (bijan), serai serta herba-herba seperti keduduk putih, bayam batu, lemuni, raja kayu, hempedu bumi, cekur dan sebagainya dapat berinteraksi dengan pelbagai penyakit kulit seperti kayap, barah, kudis, gatal-gatal serta sakit gigi, cirit-birit dan sebagainya.

Campuran ini juga didapati bertindakbalas pada pendarahan luar (luka dan sebagainya).

Bagi yang kurang yakin dengan kehebatan nenek moyang orang Melayu, sila semak kembali perjalanan sejarah negara, terutama Empayar Melaka yang pernah menjadi pusat perdagangan, pusat penyebaran Islam, dan pusat perkembangan ilmu pengetahuan terhebat di zamannya.

Justeru adalah mustahil bangsa yang begitu hebat ketika itu tidak mempunyai teknologi perubatan mereka sendiri.



Pengkalan Blog Morhabshi

Dedikasi & Penafian

Blog ini dibina bagi memaparkan ramuan dan petua yang terdapat dalam kitab Attabib walhikmah karangan almarhum Dr(H) Ustaz Hj Abdul Hamid Ahmad, pengasas Minyak Morhabshi. Ini adalah sumbangan kami terutama kepada para pelanggan kami dan juga kepada anda semua. Semoga Allah menempatkan arwah ustaz Hj Abdul Hamid dan isteri beliau Hjh Saodah dalam syurga-Nya bersama orang beriman dan beramal soleh. A-Fatihah. Sesungguhnya kita semua akan menuruti jejak mereka juga suatu hari nanti.

Penafian
Semua maklumat dalam blog ini merupakan perkongsian daripada pelbagai sumber. Admin tidak bertanggung jawab jika berlaku sebarang kerosakan, kecederaan, kerugian, dan sebagainya dan jika berlaku ia tidak boleh dianggap berpunca dari blog ini.